"מסע נשי" - עצמה שמגיעה רחוק...

קבוצת "מסע נשי" שמה לה למטרה להוות מקום להתפתחות ועונג עבור נשים באמצעות ארגון מסעות ויצירת מפגשים עם נשים בארץ וברחבי תבל

יום שבת, 10 ביולי 2010

גלרייה נבי שועייב

1 .כדי להגיע לגלריה שבה מוצגות התמונות לחצו שתי לחיצות על המצגת.2. בגלרייה עצמה לחצו על התמונות הקטנות כדי לראות אותן בגודל מלא.3. כדי לשמור תמונות במחשב שלכן, הציבו את הסמן על התמונה שבה אתן בוחרות, לחצו על העכבר הימני, בחלון שיפתח לחצו על שמור תמונה בשם... מצאו את הספרייה שבה תרצו לשמור את התמונה ואז לחצו אישור לשמירת התמונה.4. התמונות מותרות לשימוש, הן צולמו למענכן.

גלרייה אצל הדרוזים במע'אר

הוראות לשימוש והורדת התמונות ראו בגלריה למעלה

בין גלגול לגלגול

על נשמות, עלי גפן וסיפורי חיים.

ביום שישי, 9.7.2010 יצאנו אל נופי הגליל: חווינו מפגש מרתק בנבי שועייב עם האמונה הדרוזית, בישולים אצל ג'ולייה בכפר מע'אר. שמענו על האמונה בגלגול נשמות. ונפגשנו עם נשים בחברה הדרוזית.
יצאנו ביום שישי 9.07.2010 מהמרכז הצפוף צפונה, אל נופי הגליל מעל הכינרת אל המקום הקדוש ביותר לעדה הדרוזית: קבר נבי שועייב. הקבר נמצא כ-7 ק"מ מערבית לטבריה. נבי שועייב הינו אתר קבורה קדום בו קבור על פי המסורת הדרוזית הנביא שועייב, הוא יתרו המקראי חותן משה, אשר נזכר מספר פעמים בקוראן. יתרו נחשב בקרב הדרוזים לנביא החשוב ביותר בדתם, ובשל כך הפך קברו למקום הקדוש ביותר בעולם לדת הדרוזית. אגדה דרוזית מספרת כי ערב קרב קרני חיטין כנגד הצלבנים בשנת 1187 לספירה, חלם המצביא המוסלמי צלאח א-דין חלום, בו נראה אליו מלאך אשר הבטיח לו ניצחון בקרב, וזאת בתנאי שבסיומו הוא ירכב על סוסו מערבה, ובמקום שבו יעצור הסוס, שם יימצא קבר נבי שועייב. נראה שסוסו של צאלח א-דין לא נדרש למאמץ מיוחד, שכן הקבר שוכן ממש לרגלי תל קרני חיטין בו נערך הקרב המפורסם. מדי שנה בשלהי חודש אפריל עורכים הדרוזים עליה לרגל לאתר הקדוש הנמשכת ארבעה ימים, וידועה בשם הערבי זיארת א-נבי שועייב. במרכז המבנה כיום נמצא מבנה הקבר בעל כיפה עגולה לבנה. בתוך המבנה נמצאת מצבת הקבר המכוסה בפרוכת, ובסמוך לה קבועה ברצפת האבן טביעת כף רגל המיוחסת על פי המסורת הדרוזית לנביא שועייב. בנוסף כולל הקומפלקס אולם לקבלת אורחים, חדרי לימוד ועוד. בסמוך לקבר שוכן מעיין הנובע מהנחל הסמוך ואדי אל-חאמם.


חומר נוסף על החברה הדרוזית
התאספנו לשיחה על עיקרי האמונה הדרוזית עם השיח' טארק שאפיק המתגורר במקום. השייח' הרשים אותנו מאוד, התקבלנו באולם המפואר, עם מיטב האירוח המקומי, כוסות קפה, ומגשי פירות יבשים. הוא סיפר לנו על האמונה הדרוזית, על העדה, על גברים ונשים בעדה, על חילוניים ודתיים, וגם ענה על השאלות של הנשים.
לסיום המפגש ריקי העניקה לו
קערה טיבטית המשמיעה צלילים מיוחדים.
מכאן המשכנו אל הכפר מע'אר, אחד מכפרי הדרוזים הפחות מוכרים לציבור הישראלי. שם, בצל העצים, בחצר ביתה של ג'וליה, גלגלנו שיחה עם נשות המקום, תוך כדי גלגול עלי הגפן והממולאים שמענו על חלומות, חדשות ועניינים שבינה לבינו ..הכנו לעצמנו את ארוחת הצהריים וניפרדנו מהם לשעה קלה, לטובת סיור בכפר. בהמשך הגענו אל המתנ"ס המקומי למפגש עם אחת הנשים המשפיעות במע'אר שהיא גם אלמנה בחברה הדרוזית– נאדה. הדרוזים מאמינים שהאישה היא מרכז החברה האנושית והעולמית: תפקידה המסורתי היה לדאוג לבית, לבעל ולילדים. כתוצאה מחדירת השפעות פמיניסטיות לחברה הדרוזית הסגורה ויציאת נשים לעבודה, עושות כיום הנשים הדרוזיות צעד גדול קדימה ביציאתן לעצמאות. נאדה, הינה אחת הנשים האלו ואנו שמענו את סיפורה האישי והגלגולים שעברה עד שהגיעה למעמדה כיום כאישה וכאלמנה. התרשמנו מאוד מהרצאתה ומכנותה של נאדה, וכמובן מן היכולת שלה לצמוח ולהגיע למעמד כזה בחברה מסורתית. הרצאתה הסתיימה במחיאות כפיים סוערות. רבות מן המשתתפות ניגשו אליה כדי לברכה באופן אישי על דרכה ונחישותה.
עוד על הישוב מע'אר
בסיום השיחה, חזרנו לביתה של ג'וליה לבדוק אם האוכל מוכן.. טעמנו מן התבשילים שהכנו.. אכלנו ארוחת צהריים שכללה פיתות עם זעתר, פלפל, חצילים וקישואים ממולאים במעדן אורז. עלי גפן ממולאים, טאבולה, מנזלה, פריקה (מתכונים חולקו בסיום הארוחה..).
את הביקור בכפר חתמה הרצאה של בן הכפר, על ה"תקמוץ" – אמונתם של הדרוזים בגלגולי נשמות. לפי האמונה הדרוזית, ברא אלוהים מלכתחילה מספר קבוע של אנרגיות או נשמות ביקום כולו והם עוברים ממקום למקום, בתנועה מתמדת של הרוח בחומר והשתקפותו בו בשלבי מודעות ותבונה שונים ומשתנים. אמונה זו, משפיעה על חיי היום יום של הדרוזים: בקהילות הדרוזיות כיום, קיימים אנשים היכולים לספר פרטים מחייהם הקודמים. המידע מהחיים הקודמים מאוחסן ושמור בתת ההכרה שלהם והוא עובר עם הנשמה מגוף לגוף. ההרצאה תובלה בסיפורי הגלגולים שאותם חוותה משפחתו וחבריו. בסיומה של ההרצאה הוצג הסרטון על ילד דרוזי שנתגלגלה בו נשמת נוהד אבו-רוקון שנהרג באסון צור.
אל הסרט