"מסע נשי" - עצמה שמגיעה רחוק...

קבוצת "מסע נשי" שמה לה למטרה להוות מקום להתפתחות ועונג עבור נשים באמצעות ארגון מסעות ויצירת מפגשים עם נשים בארץ וברחבי תבל

יום שלישי, 28 בדצמבר 2010

מדעניות וידעניות - מפגשים במכון ויצמן

יום חמישי, 23.12.2010







מחקר בסיסי


פתחנו את היום במרכז המבקרים של מכון ויצמן. שמענו מפי סימה תמיר ממחלקת יחסי הציבור של מכון ויצמן על המבנה של מכון ויצמן, משהו על ההיסטוריה שלו, על מחקר בסיסי המבוסס על סקרנות, מקוריות, סביבת העבודה של גדולי המוחות שלנו. צפינו בסרטון קצר שהצליח להדגים לנו היטב את החשיבות והיתרונות של מחקר בסיסי.
פרופ' נאוה דקל: ממחקר בסיסי לשיטות טיפול חדשות.
שמענו הרצאה מפי פרופ' נאוה דקל שסיפרה לנו על הריון, מחקר ומזל.. הרצאה מרתקת שהדגימה שוב, כמה חשוב המחקר הבסיסי שמביא לעתים את החוקרים לתגליות חשובות ויישומיות בתחומי המדע השונים. פרופ' נאוה דקל, ראש המחלקה לבקרה ביולוגית במכון ויצמן למדע, והצוות שעבד עמה, התבוננו בתוצאות מסדרת ניסויים שנועדה לגלות האם חלבון מסוים, ממלא גם תפקיד בהשתלה של ביצית מופרית ברחם האישה - תהליך חיוני לתחילת הריון. הממצא המקרי הוביל אותם לכיוון אשר יאפשר פיתוח שיטות טיפול חדשות, שיסייעו להעלות את שיעורי ההצלחה של נשים להרות בעזרת הפרייה חוץ-גופית. פרטים נוספים על המחקר של פרופ' נאוה דקל.
ביקור מרשים בבית חיים ויצמן
בהמשך, ביקרנו ביד חיים ויצמן. המקום כולל את בית המגורים, אחוזת הקבר של בני הזוג וייצמן, את גנזך וייצמן, את כיכר הזכרון לקורבנות השואה, וארבעים דונם של גנים. הבית הזה היה מאד מיוחד, כבר אז, בתקופה שבה נבנה. הבית תוכנן ע"י האדריכל אריך מנדלסון ובנייתו הושלמה בשנת 1937. משנת 1949 ועד למותו של ד"ר וייצמן בשנת 1952 שימש הבית כמשכן הרשמי של נשיא המדינה. ד"ר ורה וייצמן גרה בבית עד למותה בשנת 1966. בשנת 1978 נפתח הבית כמוזיאון לקהל., לאחר ששופץ בתרומת הגב' ויוויאן קלור-דאפילד. המבנה ופרטי האוסף שומרו ושוחזרו ביסודיות בשנת 1999, בתרומת קרן יד הנדיב. המבנה מאוד מרשים, מבחוץ וגם מבפנים. סיירנו בגן שסביב הבית. ראינו את מכונית הפורד שהעניק הנרי פורד לנשיא וייצמן המכונית מוצגת בגן תצוגה ייחודי, הסמוך לבית. סיירנו בין חדרי הבית, המרשימים עד היום. חדר האוכל ובו גם סרוויסים שהוטבע בהם סמל העץ של יד וייצמן. הספרייה הגדולה ובה ריהוט ופינות מרשימות. חדרי האירוח, ואזור המטבח, המרשים למדי בהתאם לתקופה. שמענו על האישה גב' ד"ר ורה ויצמן ופעילותה הציבורית, על בני המשפחה. ועל הבן, מיכאל (מייקל) , שנהרג במלחמת העולם השנייה כטייס. התמונות מן הסיור בגלריה.

גן המדע
במזג האוויר באביבי שלנו, באמצע החורף התפנינו לעסוק במשחקים בגן המדע, שהוא מגרש משחקים למבוגרים וגם לנוער וילדים. במוזיאון המדע הייחודי הזה, הממחיש באופן המרתק ביותר עקרונות מדעיים וטכנולוגיים שונים, קיבלנו הדרכה מבחורה צעירה המשרתת בשרות לאומי במקום. כאן מככבים מתקנים אמתיים: "תנור השמש", "קשת בלי ענן", "הגל הענק" "הקסלעפון" "נדנדת הירח" ועוד המון מוצגים גדולים שהיוו אטרקציה גם לנו..!




המחקר המדעי של פרופ' ורדה רוטר
חתמנו את ביקורנו במפגש עם פרופ' ורדה רוטר. שהפתיעה אותנו ופתחה את השיחה עמה, בסיפורה האישי כאם ומדענית, על הקשיים של אישה מדענית שמתמסרת למדע, ויחד עם זאת מקימה משפחה וחותרת למצוינות במדע. בהרצאת היא סקרה את עבודתה בחקר התהליכים המעורבים בהתפתחות גידולים סרטניים והמנגנונים שבהם נוקט הגוף על מנת למנוע את התפתחות מחלת הסרטן. במיוחד התמקדה בחקר הגֵן p53.
פרופ' רוטר השתלמה בחקר הסרטן במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, ובשובה לארץ עסקה בחקר הסרטן במכון ויצמן, כחוקרת בכירה, כפרופסור וכראש המחלקה לביולוגיה של התא וחברה במחלקה לביולוגיה מולקולרית של התא. כיום היא מנהלת את מרכז בריאות האישה במכון ויצמן. במרוצת השנים עסקה בחקר התהליכים המעורבים בהתפתחות גידולים סרטניים והמנגנונים שבהם נוקט הגוף על מנת למנוע את התפתחות מחלת הסרטן. במיוחד התמקדה בחקר הגֵן p53, ותרמה תרומה מכרעת לעבודה שהוכיחה כי איבוד פעילותו התקינה של הגֵן הזה מעורבת בגרימת סרטן בבני אדם. בשנים האחרונות התמקדה בזיהוי תהליכים המשפיעים על עמידוּתם של גידולים כנגד תרופות אנטי סרטניות, והייתה אחראית לממצאים חדשים בעלי פוטנציאל רב. עבודת המחקר שלה זיכתה אותה באותות ובעיטורים רבים על הישגיה המקצועיים והמדעיים והישגיה כאישה חוקרת. לפרטים נוספים על המחקר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה